Kaupan alan valaistus

Kaupan valaistus toimii ostosten tekijän apuna ja ohjaajana läpi myymälätilojen. Onnistunut valaistuskokonaisuus tarjoaa reippaasti valoa, korostaa esillepanoja, saa tuotteet näyttämään mahdollisimman houkuttelevilta, eikä kiinnitä itseensä liikaa huomiota. Onnistuneen kaupan valaistuksen toteutus lähtee aina suunnittelupöydältä.

Onnistunut kaupan valaistus
käsittää seuraavat seitsemän peruspilaria

1. Riittävä valon määrä

Valaistusuudistuksen lähtökohta on yleensä tahtotila valon määrän lisäämisestä niin, että tuotteet erottuvat selkeästi koko hyllyjen korkeudelta ilman ikäviä varjoalueita. Monet kaupat on valaistu vanhanaikaisilla loisteputkivalaisimilla joiden valoteho on heikko, valot saattavat välkkyä tai spontaanisti himmetä, ja valaisimet ovat ehkä keskenään täysin eritehoisia. LED-valaistuspäivitykseltä toivotaan tasaisen kirkasta valaistusta läpi myymälätilojen.

Valon määrä ei ole kuitenkaan vain esteettinen tekijä. Liian himmeä kaupan valaistus saa asiakkaiden ja työntekijöiden meltatoniinituotannon käynnistymään, joka johtaa kaupan tiloissa liikkujan väsähtämiseen. Väsynyt asiakas on kärttyinen ja lyhytpinnainen, eikä heräteostoksia tule tehtyä yhtä paljon. Asiakaskäyttäytymisessä on havaittavissa selkeä ostoksilla käytetyn ajan kasvaminen korreloivasti valon määrän kasvamisen kanssa, joka johtaa pidempiin kauppareissuihin ja suurempiin kertaostoksiin.

Liika on kuitenkin liikaa! Joissain kaupoissa valaistusuudistukset ovat menneet pieleen myös ylitehokkaiden valaisimien aiheuttaman liiallisen häikäisyn takia. Häikäisy ärsyttää ja väsyttää, ja saa toisissa aikaan jopa fyysisiä reaktioita kuten päänsärkyä ja pahoinvointia ja migreenikohtauksia. Tarvittavan valon määrä kannattaa arvioida yhdessä ammattilaisen kanssa.

2. Asiakaspolun selkeytys

Ensisijainen asiakaspolun ohjaaja on luonnollisesti kaupan pohjaratkaisu, jonka avulla asiakasta kuljetetaan kohti toivottuja tuotteita. Suunnitelmallinen LED-valaistus toimii hyvänä renkinä tavoitteen toteuttamisessa. Valaisinten sijoittelulla, valaisintyyppien valinnalla ja valon suuntaamisella saadaan aikaan erilaisia efektejä, jotka kiinnittävät asiakkaan huomion toivotuille alueille. Kampanja- ja poistotuotteet saadaan herkemmin liikkeelle, kun myymäläesillepanoa on tukemassa kätevä kohdevalaistus, jolla tuotteita ja esittelyalueita korostetaan.

3. Tuotteiden värien houkuttelevuudesta ja realistisuudesta huolehtiminen

Eri puolilla kauppaa on usein tarjolla erityyppisiä tuotteita. Kun menemme lihatiskille, haluamme nähdä tuoretta ja punakkaa, houkuttelevaa lihaa, jonka punaista väriä voimme korostaa oikealla valaisinvalinnalla. Hedelmä- ja vihannesosastolla haluamme taas ihastua luonnon antimien kirkkaaseen ja monipuoliseen väriloistoon, jolloin käytämme erityyppistä valaistusratkaisua – kenties värisävyltään poikkeavaa tai värintoistoarvoltaan tehokasta kokonaisuutta. Vaateosastolla haluamme nähdä vaatteet realistisina, eli samassa valossa, jossa niiden värit toistuvat ulkoilmassa. Kun asiakas sovittaa vaatekappaletta ja ihastuu sen punaiseen sävyyn, tulee punaisen sävyn näyttää samalta ulkoilmoissa, tai palaute on varmaa. Huonon värintoiston takia punainen paita on voinut näyttää kaupassa kylmänpunaiselta, ja ulkotiloissa väriksi paljastuukin oranssinpunainen. Tätä varten valaisimilta vaaditaan korkeaa värintoisto- eli CRI-arvoa. Korkeasta CRI-arvosta on hyötyä myös elintarvikepuolella, jos esimerkiksi tietty pakkaus on totuttu löytämään sille ominaisen värin avulla.

4. Kaupan valaistuksen värisävyn valinta ostotapahtumaa tukien

Valaisimia on tarjolla lukuisissa eri värisävyssä, mutta tyypillisin valinta on lämmin, matalan kelvin-luvun valaisin, tai kylmempi, korkean kelvin-luvun valaisin. Kun puhumme kauppaympäristöstä, jossa työntekijöiden ja asiakkaiden virkeystilat halutaan pitää maksimissa, valitsemme päivänvaloa muistuttavan, neutraalin, n. 5000 kelvinin valaistuskokonaisuuden. Ihmiskeho luontaisesti sopeutuu ympärillä vallitsevan valon viestiin, jolloin keskipäivää muistuttava ympäristö tuottaa meissä keskipäivällä tarvittavia reaktioita. Lämpimämpi valonsävy muistuttaa ilta-aurinkoa, joka käynnistää kehon luonnollisen melatoniinituotannon yön lähestyessä ja saa mielen uniseksi. Tämä ei ole toivottu reaktio kaupassa asioidessa tai työskennellessä.

5. Sähkön säästö ja ekologisuus

LED-valaistus kuluttaa n. 50% vähemmän energiaa perinteisiin valaisimiin verrattuna. Tästä syystä monen kaupan valaistusuudistuksen motivaattorina toimiikin ensisijaisesti sähkön säästö. LED-valaistuksen säästöä tuottavat ominaisuudet eivät kuitenkaan rajaudu pelkästään matalampaan kulutukseen, sillä LED-valaisinten minimaalisen lämmönerityksen johdosta kylmälaitteiden ei tarvitse työskennellä yhtä kovasti ylläpitääkseen optimaalista lämpötilaa. Kun LED-valaisinten käyttöikä lisäksi ylittää 50000 tuntia, laskevat valaisinten huoltokustannukset merkittävästi.

Ekologisempaan kaupan valaistuskokonaisuuteen siirryttäessä myös brändin ilme hioutuu vihreämmäksi. Yhdessä muiden ekologisten valintojen kanssa valaistusuudistus ohjaa myymäläbrändiä nykyaikaisen kuluttajan toivomuksia vastaavaksi.

6. Työhyvinvoinnin ja työn tuottavuuden kasvattaminen

Haluaisitko sinä työskennellä huonosti valaistussa ympäristössä? Ei halua kovin moni muukaan. Riittämätön valaistus väsyttää, harmittaa, laskee työmotivaatiota ja lisää huolimattomuusvirheitä ja työtapaturmia. Hämärässä siristelevä työntekijä kokee päänsärkyä ja niska-hartiakipuja. Kun vahinkoja sattuu ja mieli on matala, lisääntyvät sairaspoissaolojen määrät. Efekti on moninkertainen ikääntyneiden työntekijöiden keskuudessa.

Työtilaan optimaalinen valaistus vähentää tutkitusti sairaspoissaoloja, lisää viihtyvyyttä ja vähentää radikaalisti työssä sattuvien tapaturmien määrää. On tutkittu, että vähintään suositusten mukainen valaistus kasvattaa työntekijöiden tuottavuutta jopa 8%.

7. Paloturvallisuuden parantaminen

Suomessa syttyy tuhansia valaisinlähtöisiä tulipaloja vuosittain. Vanhentunut loisteputkivalaistus on vikatilaan joutuessaan merkittävä paloturvallisuusriski – se saattaa sekunneissa ylikuumentua ja syttyä tuleen. Olemme nähneet lukuisia läheltä piti-tilanteita vanhoja loisteputkia poistaessamme, kun kattorakenteisiin on jäänyt todistusaineistoa kärähdyksistä. Viallinen, vilkkuva tai ääntävä loisteputki tuleekin korvata LED-putkella pikimmiten. Jos valaisimen runko on ehjä, on uusi LED-putki mahdollista asentaa vanhan tilalle, jolloin uudistuksen kokonaiskustannukset jäävät hyvin kohtuullisiksi. Vanhemmat rungot tulee sen sijaan uusia kokonaisuudessaan.

Miten aloitan kaupan valaistusuudistuksen?

Kaupan valaistusuudistus käynnistyy nykytilan kartoittamisella. Käy läpi epäkohdat, toiveet ja tavoitteet ja määritä uudistukselle budjetti. Valaisinvalinnat toteutetaan tilojen ominaisuuksien, vanhojen valaisinrunkojen kunnon, uuteen valaistukseen kohdistuvien toiveiden ja budjetin pohjalta. Valaistusuudistuksen voi toteuttaa usein myös leasing-rahoituksella, jolloin kuukausikohtainen maksu jää usein jopa pienemmäksi kuin uudistuksen tuottama sähkön säästö. Jos tarvitset apua kaupan valaistusuudistuksen toteuttamisessa, autamme sinua mielellämme!

Pyydä tarjous